„Teachers research their school and teaching“ – research-oriented learning and reflexivity in teacher training on school and teaching development
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2434Keywords:
research-oriented learning, teacher research, teacher training, school and lesson development, reflexivityAbstract
Teachers gain their professionalism not only in their studies, but also in their professional practice (e. g. van Hippel, 2011). The program "teachers research their school and teaching" is an offer for the training and further education of teachers. Reflexivity is both a prerequisite and the goal of professionalization. To enhance one's own professionalism as a teacher, the willingness to participate in further education and reflection is essential. Research-oriented learning is seen as a way to stimulate reflexivity (e. g. Altrichter & Mayr, 2004, Huber, 2009, Fichten, 2010).
This article presents a research-oriented training format for teachers. The multiplier program "Teachers research their school and teaching" offers in-service training and further education of teachers. Within the program teachers carry out an action research project, under the supervision of scientists, on data-based school and lesson development. It aims at the professionalization of teacher as “reflective practitioner“ (Schön, 1983) through reflectiveness and research orientation. First evaluation results in the piloting of the program show that the program will create reflection opportunities and be used by teachers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Katharina Hombach

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.