Stimulating Reflection by Research-based Learning? Analysis of Study Reports
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2403Keywords:
research-based learning, reflection, practical teaching semester, teacher educationAbstract
Reflection is significant for teacher education as well as for professionalism as a teacher. The concept of research-based learning is crucial in supporting student-teachers’ reflection. However, until now only few empirical studies look at how research-based learning helps developing the ability to reflect. This paper addresses the issue of research-based learning and reflection. It focusses on “Studienprojekte” (study projects) – a specific form of research-based learning during the so-called practical teaching semester in North Rhine Westphalia. We understand reflection as a cognitive process, and use a model for reflection called EDAMA (Aeppli & Lötscher, 2017). The EDAMA model integrates different concepts of and approaches to reflection, and defines “reflection phases” that overlap with phases of the research process. We assume that moments of reflection constantly arise during the student research process, and that they can be reconstructed by means of the documentation of the research process, i.e., the “Studienbericht” (study report). The study focuses on the issue: To what extent can reflection be shown in the written reports on the study projects using the chosen EDAMA model? To answer this question we utilised the content analysis of 18 study projects. The results show that moments and phases of reflection are documented in the reports. In addition, reflection can refer to different practices: own school practice, other teachers’ school practice, and own research practice. Furthermore, there are different focal points with regard to the discussion in relation to one's own person or the perceived school environment.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Birgit Holler-Nowitzki, Gabriele Klewin, Barbara Koch

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.