Vocational Orientation and Cultural Matching in Inclusive Classroom Settings
A Qualitative Study with Prospective Social Science Teachers
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2392Keywords:
inclusive deducation, teacher training, vocational orientation, reflexive pedagogy, heterogeneityAbstract
Vocational orientation as a matter of social science education is about the topics of personal development and a self-determined lifestyle, although inclusive education contains many challenges for teachers with regard to vocational guidance (Euler & Severing, 2014). As a matter of inclusive education, it is the teachers’ task to ensure that all students have the pos-sibility to enable their personal way of professional guidance, including interests of every indi-vidual. On the other hand, teachers bring their own personal ideas and
opinions into the class (Berg, 2017a; Budde, 2011; Kunter, Klusmann & Baumert, 2009). This article deals with these ideas and opinions of teachers with regard to inclusive education. Therefore we con-centrate on the topic of ideas and views of prospective teachers and their handling of hetero-geneity, regarding the
professional orientation. Our main questions are:
- How do the ideas influence the class in an inclusive setting?
- Do prospective teachers show ideas of professions and education for their
students, and does that lead to advantages or disadvantages? Therefore we are combining the topics of (I) inclusive education and vocational orientation, and (II) the theoretical approach of cultural matching (Kramer, 2011). We are concentrating on the class and on the challenges that result from the problems of personal points of views and vocational orientations. The empirical part (III) shows the results of interviews with social science students. These results (IV) are discussed and related to “reflexive pedagogy” (Bremer, 2009; Rieger-Ladich, Friebertshäuser & Wigger, 2009) to show references to teacher training.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Sabrina Berg, Arne Westerkamp

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.