Together furnished Teacher Training Studies in Austria
In the Field of Tension between Claims and Challenges
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2391Keywords:
PädagogInnenbildung Neu, Teacher Education, Teacher Education Programmes, Teacher Education Networks, entrance examinationAbstract
The following paper focuses on the innovation in the Austrian teacher education, known as “PädagogInnenbildung Neu” that has thoroughly changed the landscape of the teacher education in this Alpine country. The article explores the beginnings of the reform that results from the criticism of the former
system. In addition, the fundamental reasons and the main issues concerning the reform are outlined; such as an obligatory academic degree required for all teachers or the equal education for all teachers of secondary education.To provide high quality teacher education in Austria four Teacher Education Networks,
comprising the expertise of the participating tertiary institutions, were founded. As a common denominator within these networks conformed teacher education programmes can be seen. In order to ensure high quality of the latter the following measures have been taken: the adaptation of the programmes to the requirements of Bologna (Bachelors and Masters degrees); based on the comprehensive reform
Educational Studies and the Practical-Educational Studies have been given a more prominent place in the study programmes. Moreover, an entrance examination to qualify eligible candidates for the teacher education programmes was introduced. Regarding the ambitious aims of this reform, the article examines the challenges dealt with in the process of implementation of the new study programmes as
well as calls in question the organisation of the teacher education in Austria.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Vesna Kucher, Martina Rulofs

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.