Modelling Complex Everyday Phenomena
A Seminar Concept for Dealing with Digital Tools in Physics Instruction
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2385Keywords:
ICT, physics, seminar concept, science educationAbstract
Given the growing digitalization of all aspects of school, prospective physics teachers need to learn how to integrate digital learning technologies into their instruction, preferably already during their initial studies. In order to achieve this goal, the seminar concept MORPH was developed and tested at the University of Paderborn. MORPH is a project course, which emphasizes the use of digital tools for scientific work in the classroom. As central learning activities, the participants use digital tools to experimentally analyze and model physical everyday phenomena. In addition to a description of the theoretical background of the course and a concrete implementation, we also report the results of an evaluation of the first two trials. It turned out that although the students acquire the desired skills for handling digital tools, motivation to use digital media in their later teaching activities could hardly be increased.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Christoph Vogelsang, Agnes Szabone Varnai

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.