Educational Reconstruction as a Model for Designing Science Teaching at University
Insights from a Massive Open Online Course for Early Career Science Instructors
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-2699Schlagworte:
Model of Educational Reconstruction, pedagogical content knowledge, graduate teaching assistant, GTA, higher education, professional development, conceptual changeAbstract
Dropout rates for university students in STEM fields are high, and students often cite poor teaching as contributing factor. Improving the teaching skills of university science instructors needs a different approach from school-teacher training, as university instructors often have different career goals and different views of the role of students in learning. In this paper, we present “Teaching Science at University,” a professional development course focused on developing pedagogical content knowledge (PCK) and grounded in the Model of Educational Reconstruction (MER) as a framework for the design of teaching interventions. Course participants are early career scientists (PhD researchers to tenure-track professors) with expertise in their scientific field, but little educational training. They start the course with sophisticated content knowledge (CK), and through the course, they gain content- and audience-specific pedagogical techniques (PCK). To assess the effects of the course, we analyzed participants’ assignments (n=63) and pre- and post-course surveys (n=100, 54). We found that participants demonstrated increased valuing of student-centered teaching, especially the consideration of students’ prior knowledge. We found participants were not only able to build conceptual change interventions specific to their learners’ levels of knowledge, but that they also expressed appreciation for the structure that the MER provided to the design of teaching and its role in emphasizing student conceptions. We conclude that PCK-based teaching training should have a role in improving instruction in higher education. We also conclude that the MER provides a useful framework for the design of teaching interventions by science instructors at the university level, and we propose a five-step MER approach for daily teaching practice.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2021 Sara Elizabeth Petchey, Kai Niebert
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.